מה זה פורים בשבילנו? \\ הרב אריאל שחר

הרב אריאל שחר No Comments on מה זה פורים בשבילנו? \\ הרב אריאל שחר
Jews read the Megillat Esther (the Story of Esther) during the Jewish holiday of Purim, at Gvurat Israel Synagogue in Tel Aviv, on March 16, 2022. Photo by צילום: Tomer Neuberg/Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כיצד אסתר המלכה הכניעה את המן הרשע. ומדוע הזמינה אסתר את המן לשתי סעודות וכי סעודה אחת לא הספיקה?

הפסוק במגילה מתאר את נפילת המן בסעודת אחשוורוש בלשון פעולה: "המן 'נופל' על המיטה" למה הפסוק מתייחס אל הפעולה עצמה ולא למציאות כי המן 'שוכב' או 'הופל' ארצה?

שני דרכים בעבודת ה' האחת להילחם ברע באופן ישיר והדרך השניה לגרום לרוע והטומאה להיכנע ולהתמסמס מאליו, ממגילת אסתר אנו למדים את הדרך השניה. 

כח השליחות והכח המיוחד שמרדכי הביא לאסתר, העצים אותה בקדושה רוחנית והבנה כי יש בכוחה לדחות לשבור והכניע את עמלק. בריבוי אור בתוספת קדושה, ובהעמדה של המן ליד קדושת עם ישראל, לכן הזמינה אסתר את המן פעמיים, לשתי סעודות. בשביל להפגיש את המן עם הקדושה המיוחדת שמרדכי נתן לה, פעמיים.

'והמן נופל על המיטה אשר אסתר עליה' המן נופל, מעצמו. ללא שמישהו דוחף אותו.  הקדושה שאפפה את הסעודות שעשתה והכינה בעבורו אסתר, מסמסו והפריחו את  טומאת המן  מול קדושת ישראל. הטומאה איננה יכולה לעמוד בפני הקדושה, לא רק שאיננה יכולה לעמוד, היא נמסה, נכנעת ומתכלית מאליה. 

על פי האמור מבאר האדמו"ר הזקן נאמר "שבע 'יפול' צדיק וקם" לא נאמר שבע 'הופל' צדיק מפני שכבר באמצע הנפילה הצדיק קם ומתייצב על עומדו. הקדושה נותנות כח עמידה לצדיק גם בעת נפילה, וכפי שאומר רבינו תם בספר הישר : ימי האהבה נותנים כח לימי השנאה. כלומר גם בימי הניסיונות יש כח לצדיק לעמוד בפניהם בגלל מעשיו, ומרחיקה ממנו את הטומאה גם כזאת שמנסה להדבק בו בעקבות כישלון של רגע.

קדושת שאר החגים והמועדים משתלבת בחיי השפע שקיים בעולם הזה, אך קדושת פורים היא קדושת עליונה ונעלית יותר, מדובר בקדושה מיוחדת שממיסה את הטומאה הרוע והמגבלות החומריות. קדושת פורים מקורה בשורש עליון של חסד וניסים יש מאין, קדושה שאינה תלויה בסדר השפע הרגיל אלא נעשית ישירות מאת הטוב של בורא עולם. 

מסיבה זו כותב הגאון מווילנא כי 'פורים כפורים' מלמד כי סעודת פורים היא במקום סעודת יום כיפור שאי אפשר לאכול בו בגלל שהוא כפי העולם הבא שאין בו אכילה ושתיה. השלמת סעודת יום כיפור היא בפורים. ולכן קדושת וסעודת פורים גדולה וחשובה עד למאד. 

נס הפורים מלמד אותנו, לא לרדת לרמה של הדברים הקטנים שמקטינים אותנו, ולהסתכל להם בגובה העיניים, אלא להתעלות למעלה מן הכל לחיות עם הטוב בקדושה עליונה, וכך הרוע פורח מאליו.

זוהי גם כוונת המשנה באבות 'קל כנשר' הנשר מגביה עוף ורואה את הבעיות והאתגרים ממעוף הציפור, משם הכל קטן. וכך הכל קל. 

פורים שמח!



0 תגובות